Ny Säkerhetsordning och Signalordning 1 okt 1907 (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Tuesday, February 21, 2017, 22:35 (2614 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Artikeln beskriver en av de mer spektakulära ändringarna i svensk trafikregelhistoria på järnväg: den där nattsignalerna för handsignalerna ’framåt’ och ’avgång’ bytte färg med varandra, vid midnatt natten mellan den 30 september och 1 oktober 1907. Före midnatt var alltså vitt sken i cirkel ’avgång’, och grönt sken i cirkel var ’framåt’. Efter midnatt var det tvärt om. Det var en regeländring som aldrig skulle kunna godkännas med nutidens risktänkande. Hur många gånger efter den 1 oktober tolkades vitt sken i cirkel felaktigt som ’avgång’, och vad ledde det till, funderar jag. Eller, hur många gånger visades grönt sken i cirkel i avsikt att ge "framåt", och vad ledde det till?
/up

Fast det var väl inte så länge sedan som man över en natt ändrade betydelsen av en signal som tidigare betytt "stopp omedelbart" till att betyda "körtillstånd"? Låt vara att detta senare korrigerades, eller vad man nu ska kalla det.

Beträffande "avgång med vitt sken", var det inte en olycka i relativt modern tid då framåt visades varefter en rälsbuss i "tågrörelse" hamnade på helt fel ställe och kolliderade med någonting?


Hela tråden: