Multipeldrift av "Rävar" (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Thomas Tell, Wednesday, February 22, 2017, 13:19 (2613 dagar sedan)

I diskussionen om Xoa9p nedan nämns multipelkörning av Xoa4p.

Jag har en kopia av en skrivelse daterad 6 november 1962. Mbr reg-nr 4:63/62 Wr/Ing

"Multipelkörning av elmotorvagnar litt Xoa4p
Rubr motorvagnar, som tidigare varit anordnade för multipeldrift, har i dagarna försetts med nya kopplingsanordningar för att åter kunna användas i dylik drift. Någon förändring av vagnarnas utrustning i övrigt eller av det ursprungliga systemet för multipelkörning har däremot icke utförts varför manövrering av vagnarna kommer att ske på samma sätt som vid ensamkörning.
I och med att multipeldrift införes, tillkommer emellertid vissa åtgärder i samband med förkontroll etc. En allmän information om väsentliga detaljer betr multipeldriften lämnas därför i denna PM.
I fortsättningen av denna PM användes benämningarna motorvagn 1 (vagn 1) och motorvagn 2 (vagn 2) enligt följande:

motorvagn 1 = den motorvagn varifrån tåget normalt manövreras
motorvagn 2 = den motorvagn, som via multipelledningarna manövreras från motorvagn 1

Ny utrustning i motorvagnarna
De för multipelkörning anordnade motorvagnarna har som ovan nämnts försetts med härför erforderliga multipelurtag (-dosor) och multipelkablar. Till varje vagn hör en multipelkabel, som, då den icke användes, förvaras i särskilt fack vid resgodshyllan i vagnens B-ände.
Vid varje kontroller har dessutom uppsats en indikeringslampa, määrkt "Omformare motorvagn2". Lampan skall vara tänd, då omformaren på den tillkopplade motorvagnen arbetar och ledaren MS på denna vagn är spänningsförande. (Kontroll på att omformaren på motorvagn 2 arbetar, erhålles således i motorvagn 1 och vice versa)."


Sedan följer hur man kopplar samman vagnarna och hur de olika manöverkretsarna går. Ett exempel.
"Strömavtagare: Batteri (111) - 45 - kontaktor för manöver- och belysning (149) - 57A -...o.s.v.".

Satt denna utrustning verkligen på dessa vagnar?
/tell


Hela tråden: