Vaktkurar (Järnväg allmänt)

av Gunnar Håkansson, Wednesday, February 22, 2017, 19:12 (2613 dagar sedan) @ tagtarzan

Vid Vattholma på UGJ fanns två lastplatser som hade små kurar med kamin i närheten av växeln för stickspåret. Lastplatserna hette Lenaberg och Salsta. Jag fick höra att dessa bemmandes av personer från järnvägen. Så här såg de ut:
[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA12697]Salsta lastplats[/link]

Vid Lenaberg jobbade en man som var tacksam att ställa till hyss för. Responsen var omedelbar enligt en person. Detta var i början av 1900-talet. Skötte de som upphöll sig i kuren omläggning av växeln och hjälpte till vid lastning? Är det troligt att de utgick från Vattholma station (någon kilometer bort)vid behov eller fanns de vid lastplatsen hela tiden? Vilken typ av personal hade detta jobb?

Hittade även en ritning med texten vaktkur i UGJ:s arkiv. Detta är en annan typ av kur med spetsigt tak. Kan detta vara en kur vid en övervakad järnvägsövergång? Jag antar att de flesta övergångar var oövervakade? Krävde vissa vägtyper grindar/bommar? När började man med övervakade övergångar?

Korsningar i plan med allmän väg var alltid övervakade. Grindarna stängdes från början antingen över vägen eller över järnvägen. Arbetet brukade utföras av banvaktens hustru eller annan (lågavlönad) kvinna, exempelvis änka efter man, som omkommit eller lemlästats i järnvägens tjänst. (Ja, i det senare fallet var hon ju inte riktigt änka, bara nästan.)
Automatiska järnvägsövergångar var inte godkända förrän mycket sent, efter andra världskriget, har jag för mig.


Hela tråden: