Vevar med mer än en växel eller spårspärr (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, March 05, 2017, 17:32 (2607 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kopplade växlar vid mekaniska anläggningar verkar inte ha förekommit, alternativt har det varit väldigt ovanligt. Antagligen både tungarbetat och risk för dålig funktion om man kopplar växlar. När jag kollar lite i facklitteraturen hittar jag bara hänvisningar till att en spårspärr kan vara kopplad till en växel, vanligen så att spärren hamnar i avlagt läge samtidigt som växeln intar minusläge. Det var så man ordnat det i Nykvarn, där de två växlar som var kopplade till spårspärrar för övrigt inte var tågvägsskiljande växlar utan ledde till industrispår/godsspår.

Som framgår av ställverksbilden i Postvagnen var de två växlar (3 och 5) som hade spårspärr kopplad till sig försedda med mekanisk låsning via den gröna låsveven längst till höger. Därmed kunde man säkerställa att växlarna låg rätt när tåg skulle passera.


Hela tråden: