Vevar med mer än en växel eller spårspärr (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, March 05, 2017, 18:32 (2603 dagar sedan) @ Lennart Fransson


Som framgår av ställverksbilden i Postvagnen var de två växlar (3 och 5) som hade spårspärr kopplad till sig försedda med mekanisk låsning via den gröna låsveven längst till höger. Därmed kunde man säkerställa att växlarna låg rätt när tåg skulle passera.


Och övriga växlar/spårspärrar (som inte manövrerades med vevar) var väl låsta med k-nycklar, som också säkerställde att de låg rätt?

ja. Jag funderade mest på att det kan vara svårare att garantera växelns läge om man har en spårspärr (eller kanske en skyddsväxel?) kopplad till samma vev eller hävstång, men att växellåsningen med separat vev, trådledning och låshjul ("förreglingshjul" som det kallades tidigare) då ger en garanti för att växeltungorna inte ligger i ett mellanläge.


Hela tråden: