Andra stentåg i Skåne (Historiskt material)

av Carl-Erik Olsson, Friday, March 10, 2017, 16:36 (2596 dagar sedan)

Vi har ju tacksamt kunnat ta del av Jan-Anders intressanta bilder och berättelser om stentågen från Dalby/Önneslöv till Malmö, men dessa var ju inte de enda i Skåne. Intill fd LReJ, Lund-Revinge jvg, öppnad 1905 och nedlagd 1939, finns ju stenbrottet i Hardeberga, som idag drivs av AB Sydsten. Hardeberga kyrka från 1100-talet ska vara byggd av sandsten därifrån, så uppenbarligen har stenbrottet brukats långt innan järnvägen öppnades. Efter nedläggningen 1939 fanns dock spåret till Lund kvar till mitten av 1960-talet så att SJ kunde köra sten från brottet till Lund f v b andra avnämare, men när började denna trafik i SJ-regi? Förmodar att dessa tåg fordonsmässigt påminde om stentågen från Dalby, men har någon bilder att visa därifrån?
Användes också här påbyggda Mas-vagnar? Och när började man f ö med sådana och vad användes tidigare? Även LReJ körde ju på sin tid sten härifrån, sannolikt då i betvagnar?
Eftersom T21 tydligen kom till Malmö först 1963 är det väl tveksamt om denna loktyp hann användas i dessa tåg, så det var väl E/E2 som gällde då, eller förekom även S1-lok någon gång där?
/undrade CEO (som f ö hjälpte till att avlägsna det troligen sista spårfordonet från stenbrottet i form av en rejäl tralla som sedan hittade till Klippan istället)


Hela tråden: