742 mm tegelbruksbana korsade i Stabbarp (Byggnad)

av Gunnar Ekeving, Saturday, March 11, 2017, 11:07 (2575 dagar sedan) @ Harald

Det var en bana från Stabbarps kolgruva till Stabbarps lastplats på L&HJ. Den låg vid km 46,7, 1,7 km från Eslöv.

Enligt SJK-boken "Järnvägsdata" fanns denna hästdrivna tegelbruksbana, med spårvidd 742 mm, mellan 1873 och 1898, så plankorsningen som syns på ritningen från 1898 [SJK/Sveriges Järnvägsmuseum] existerade endast kort tid. Sedan blev det normalspår från stationen Stabbarps gruva istället Bangårdsskiss 1930 [SJK arkiv]

Enligt "Järnvägsdata" skall plankorsningen med "spårvägen" (små industribanor med häst- eller lokdrift benämndes vid den här tiden ofta "spårväg" ), ha existerat 1898 och 1899, och skyddats av ett fast postställe. Eftersom korsningen skulle bli kortlivad ansågs det väl inte lönsamt att bygga en signalsäkerhetsanläggning för både stationen och bankorsningen. Lite oklart om tegelbanan försvann 1898 eller 1899; kanske togs bankorsningen formellt ur bruk först 1899?

stawford.se finns en intressant redogörelse för kol- och lerbrytning samt tegelbruksverksamhet i Stabbarp. Man hade uppenbarligen stora problem; de stenkol som togs upp var av låg kvalitet och räckte inte ens för ugnarna i tegelbruket. Så antagligen användes 1435-spåret inte bara för utleverans av tegel utan även för att transportera kol i motsatt riktning mot vad som är vanligt på en bana från en kolgruva. Gruvan besvärades också av ras (bland annat nämns att ett luftschakt "uppkom spontant" ), flytsand och inträngande vatten. Men leran var bra!


Hela tråden: