Elektriskt ställverk i Nässjö 1922! (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, March 11, 2017, 20:22 (2574 dagar sedan) @ BSv

Ja, det kan möjligen ha varit [delar av] den senare installerade apparaten för ställverk II som visades på utställningen 1922. Det levererades inga andra så stora ställverksapparater vid den tiden. Möjligen kan man ha satt ihop flera disponibla skåp för att visa hur en stor ställverksapparat kunde se ut. Antagligen var det bara en tågvägssignalställare och en växelställare som fungerade på utställningen.

Några bilder från Sveriges Järnvägsmuseum:

[image]

[image]

[image]

Den lilla signalsäkerhetsanläggningen, med sitt synnerligen korta avstånd mellan försignal och huvudsignal, var tydligen ett av huvudnumren på utställningen; Rapport från SJ [Sveriges Järnvägsmuseum]

När det gäller den reguljära signalsäkerhetsanläggningen i Nässjö verkar ställverksapparater ha beställts oktober 1922, men jag hittar ingen uppgift om leveransen. Leverans kanske skedde i början av 1923 - Signalbolaget meddelar i februari 1923 att en K9-nyckel av misstag medlevererats inuti apparaten för ställverk I, SJ skulle återsända denna till AVOS eller betala fem kronor. Men man vet förstås inte hur lång tid som kan ha gått efter leverans av ställverksapparaten tills misstaget upptäcktes.

I januari 1923 upphörde arbetet med signalsäkerhetsanläggningen i Nässjö, detta pga att personalen sagts upp. Oklart hur länge arbetet låg nere.

Beställning av Position Light Signals (dvärgsignaler + rangersignaler) gick i väg i juni 1923. Sex Position Light Dwarf Signals ingick i beställningen, liksom tre normalstora "Position Light Signals ... without posts, bases or ladders". Åtminstone en av dessa rangersignaler monterade SJ på en signalbro som blivit övertalig vid Stockholm C (troligen när ny form av vägsignalering med nummervisning infördes). Positionsljussignalerna levererades av Westinghouse (kan ha tillverkats av Union Switch & Signal som ingick i samma koncern) och detta var väl första större tillämpningen av sådana signaler i Sverige.

Ovanstående gör det ganska osannolikt att ställverksapparaten på utställningen skulle vara avsedd för den senare anläggningen i Nässjö, såvida inte Signalbolaget byggt ett antal ställverksskåp i förväg eftersom man räknade med en beställning till Nässjö, alternativt kunde leverera till annan kund/andra kunder. Apparaterna konfigurerades med förreglingsregister mm vid leveransen, dock brukade detta arbete göras hos leverantören.

För övrigt var det först tänkt att ha tre eller fyra ställverk i Nässjö; ställverk II skulle då läggas på en bro tvärs över spåren.

Källa: Tredje signalsektionens handlingar, dnr 27/21, 12/23 och 18/23, Göteborgs landsarkiv


Hela tråden: