Oljebehandlade malmvagnar (Fordon: vagnar)

av Kent Hedqvist, Sunday, March 12, 2017, 09:51 (2601 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Den här tråden från 2014 har jag missat när den var aktuell. Några kommentarer dock:
Sligen som kom till Oxelösund tog två olika vägar. Större delen exporterades via fartyg. Den andra delen gick till Masugnarna vid Oxelösunds Järnverk.
För den delen som användes vid Järnverket skulle en mindre mängd olja i sligen inte ha någon som helst negativ effekt. Den järnmalmsslig som importerades från Liberia var naturligt oljehaltig och användes blandad med Grängesbergssligen.
Sligen blandades med kolpulver och sintrades i ett bandsinterverk. Där skulle oljan ha bränts bort i processen innan den chargerades i masugnarna. Däremot skulle en så stor halt att kornen klibbade ihop vara direkt skadlig eftersom man då inte skulle få den homogena blandning av slig och kolpulver som krävs.
Det var kanske här som haken låg. För att få effekt i vagnarna behövde man kanske blanda i för mycket olja.
Kent


Hela tråden: