Av SJ övertaget rullande materiel (Fordon: allmänt)

av Gunnar Håkansson, Thursday, March 16, 2017, 11:42 (2592 dagar sedan) @ tagtarzan

Är det någon som vet hur det materiel som SJ övertog från de enskilda järnvägarna administrerades? Tänker mest på ritningar och annat material som beskriver materielen. Om man tittar på UGJ i SJ:s ritningsarkiv finns i stort sett inga ritningar på ånglok och detaljer till Ånglok. Lät man generellt ritningarna ligga kvar under den enskilda järnvägen (i arkivet) eller döptes de om (i samband med ny littera) och flyttades in i SJ:s arkiv? Många av loken fanns ju kvar ganska länge med ny littera i SJ:s regi. Ritningar måste ju ha använts vid revisioner m.m? Vad gjorde man med ritningar på material som skrotats innan övertagande? Hade den enskilda järnvägen redan rensat ut dessa handlingar? Vad gjorde SJ med handlingar då materiel skrotades? Svåra frågor, men någon kanske har en uppfattning av hur det kan ha fungerat?

Jag vill inte påstå att jag vet något mera än vad som har berättats för mig. Då SJ övertagit CHJ+ÖSJ, kastades allt gammalt papper på tippen. De gamla papper, som fanns kvar på Malmö C (av SJ egna!) överläts till en privatperson, som (för att ingen annan skulle få reda på någonting) förstörde alltsammans.


Hela tråden: