SJK-resa, Stockholm C-Tomteboda-Värtan, 24/5 1968 (5 bilder) (Fotografier/bildfrågor)

av Dag Bonnedal, Friday, March 17, 2017, 20:15 (2588 dagar sedan) @ John T

Dessa lok laddades med ånga och användes på de industrier där det fanns ett stort överskott på ånga.


Ska man vara lite petig så laddades de väl med hetvatten, som är/var tillgängligt på många större industrier? Men resultatet - ånga till cylindrarna - blir väl hur som helst resultatet i slutänden.

Frågan har varit upp tidigare, men det var ett bra tag sedan...
Det laddas helt klart med ånga som får kondensera i vattnet i behållaren.
Jag har räknat lite på värmemängderna och om jag kommer ihåg rätt så bör det vara ca. 70% kallvatten (av maxnivån) i behållaren när man skall börja ladda ett helt kallt lok.
När man har kört ned trycket ordentligt under ett körpass så är det fortfarande uppåt 90% av vattnet kvar (om jag minns rätt). Hela denna vattenmängd är alltså bara med som värmeackumulator.
Eftersom isoleringen på tanken inte är perfekt så förlorar den en del värme direkt ut i luften och för att kunna ersätta den förlusten så kan man få bottenblåsa ut en del vatten ibland för att få plats med mer laddånga utan att vattennivån stiger för mycket.

Det tillverkades sådana här lok i Östtyskland ända in på 1980-talet. Billiga och praktiska om man har gott om ånga tillhands.

Fin bild, by the way...

Dag B


Hela tråden: