Ångackumulatorlok - termosflaskor (Fotografier/bildfrågor)

av Ola Almquist, Monday, March 20, 2017, 06:31 (2588 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Dessutom finns ett Falutillverkat normalspårigt dylikt från Silverdalen bevarat hos Nässjö Järnvägsmuseum. Några planer att köra med det finns kanske inte, men det kanske går att tanka det med tryckluft någon gång och köra litet grann? Men då tarvas tryckkärlsbesiktning mm.
Gasverkets lok (från början fyra begagnade lok ursprungligen tillverkade av Borsig) är alla skrotade. Ett av dem blåste pannan 1929 varfter NoHAB tillverkade ett likadant delvis med återanvändande av delar men det liksom de andra är alltså borta. Även ett Borsiglok hos tändsticksfabriken i Jönköping fanns men även det är borta.
VM Falun hade ett eget också.

Förutom tidigare i tråden nämnda lok fanns ytterligare ett i Jönköping, två i Vargön, ett i Vänersborg, ett normalspårigt och ett smalspårigt (ombyggt från ånglok) i Strömsnäsbruk, ett i Skutskär samt sex stycken på Domnarvets järnverk. I Tyskland finns det fortfarande lok i drift. De flesta av dessa är nog byggda på 1980-talet. Sök på dampfspeicherlok.

EDIT: Korrigering och komplettering av uppgifterna.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: