Sölvesborgs lokstation - tåget (Fotografier/bildfrågor)

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, March 22, 2017, 10:58 (2591 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]
Ett urklipp ur bilden (KDAE12789). Tåget torde stå på spåret till/från yttre hamnen, till höger utanför bild går spåren tilll Älmlhult och Kristianstad. På denna bild är vändskivan öppen men saknar räcken. Dessa har tillkommit senare. På den första bilden kan man med litet god vilja skönja fästena för 1067-spåren i kransen, men trädäcket på skivan är omlagt så där finns inga spår av 1067-spår.
Men vad är det för lok som drar tåget? Tryckluftstanken sitter som på J-lok, men kåpan under sotskåpet liknar inte J-lok. Det ser mer ut som E4 och vissa hade lufttanken på samma sätt men pannan är för liten för E4. Jag tror i alla fallatt det är ett normalspårslok. Jag tror inte det är ett tanklok om det inte har korta tankar som ett J.

Är det så säkert att den ursprungliga bilden (färgbilden) är tagen i Sölvesborg? Fotografen var ju inte med på resan! Den svart-vita bilden kan mycket väl vara från Sölvesborg men jag är tveksam beträffande färgbilderna av den främsta orsaken att fotografen inte var med på resan. Kanske är färgbilderna tagna vid en annan resa.


Hela tråden: