Hävstängerna i Ösverkets södra del -- korrigering (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Sunday, December 14, 2008, 15:52 (5602 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag hittade en skiss som jag gjorde när jag jobbade i Ösverket, och jag ser på den att jag måste göra några korrigeringar:


De tre hävstängerna i mitten i omlagt läge är gröna låshävstänger. De manövrerar låshjul som låser den dubbla korsningsväxeln 19ab/19cd i spår 2, den enkla korsningsväxeln 15a/15b i spår 3 samt spårspärraren sp 2 på sidospåren vid godsmagasinet (ovanför D i DJURSHOLMS ÖSBY på 1942 års skiss). Den växel från sidospåren som på 1942 års skiss ligger i spår 3 söder om spårspärr 3 är, liksom spårspärr 3, borttagen år 1977. När låshävstängerna står upp i normalläge är växlarna/spårspärrarna upplåsta; när hävstängerna är i omlagt läge, som på fotografiet, är växlarna/spårspärrarna låsta i normalläge. (I praktiken är alltså det normala läget för låshävstängerna när de inte är i normalläge!)

Hitom låshävstängerna finns det en blå växelomläggningshävstång i bruk samt två som har tagits ur bruk, de med papperslapparna på. Den i bruk är växel 17, den växel som från spår 7 leder in till spår 8 (på 1942 års skiss på Gunnar Ekevings webbplats finns det en enkel korsningsväxel på dess plats). - - -
- - -

Tågvägshävstången längst bort i bild är slopad - - -. Den tredje hävstången är enbart för tågväg b/dv O, som kallas ’lilla b’, d.v.s. tågväg från spår 5 via spår 6 (med växlarna 20 och 21 i omlagt läge) till Stocksund nedspår. - - -

- - -

/up


Hela tråden: