Sölvesborgs lokstation – spårvidderna (Fotografier/bildfrågor)
Ett urklipp ur bilden (KDAE12789). Tåget torde stå på spåret till/från yttre hamnen, till höger utanför bild går spåren tilll Älmlhult och Kristianstad. På denna bild är vändskivan öppen men saknar räcken. Dessa har tillkommit senare. På den första bilden kan man med litet god vilja skönja fästena för 1067-spåren i kransen, men trädäcket på skivan är omlagt så där finns inga spår av 1067-spår.
Jag ställde tidigare i tråden en fråga om hur spåren in mot vändskivan fungerade när den ursprungliga bilden visades (se miniatyrbilden här).
Då svarade Åke C följande:
'Den vänstra inre rälen är rörlig på några meters sträcka och har en "manöverspak" likt en växelomläggare (heter säkert inte så..). Perspektivet luras lite.'
Bra så! Men nu med den förstorade bilden ovan vill jag ställa en följdfråga apropå det Anders S svarade Åke C om att treskensspåret går över i ett fyrskensspår.
'Rätt! Med växelklotet läggs EN tunga om så att treskenigt 1435/1067 blir dito fyrskenigt centrerat spår.'
Jag tycker inte att jag kan se att det blir ett fyrskensspår på vändskivan. Snarare så går den högra inre rälen ihop med den högre yttre strax före vändskivan. Kan någon därför förklara så att jag förstår hur spårgeometrin egentligen är här i Sölvesborg?
8<...