Signalställverk, Skruv (Signaler/säkerhet)

av Erik Andersson, Wednesday, March 22, 2017, 19:24 (2564 dagar sedan) @ Mattias J

Hej

Nu har det äntligen blivit av, registrerat mig på Järnvägshistoriskt forum. Här kommer också en liten signalteknisk fundering kring signalställverken av modell Skruv. Om man tex lägger infartstågväg mot ett spår som det står ett fordon på så kommer tågvägen att låsas (U-reläet slår ifrån och L-reläet gå till) men kör i infarten kommer följaktligen ej att ske på grund av belagd spårledning. Det jag funderar på är hur kommer man ur detta tillstånd? Att lösa det med nödutlösning av tågvägen verkar ej fungera då denna funktion kräver att SP reläet har fallit och det sker inte fören signalen gått till kör. Har jag missa något i hur Skruvställverken är konstruerade?

Har du tittat på kretsarna i Lundbergs kompendium? Där verkar det vara så, och det är ju lite opraktiskt. Jag har tittat på ritningarna för Skruvställverket i Holmsjö och där ser kretsarna ut så här, så här finns inte problemet.
:[image]
[image]


Hela tråden: