Tips på böcker om tåget (Järnväg allmänt)

av Jan Frelin, Thursday, March 23, 2017, 20:25 (2581 dagar sedan) @ Lennart Petersen

God kväll,

Jag har inte hittat ett rätt ämne om böcker, så skriver här. Jag skulle vilja att börja läsa böcker om tåget, spelar ingen roll vilka. Jag är jätteintresserad av olika typer tåg. Ska vara kul att höra från er vilka böcker har ni läst eller kan rekommendera? Det finns ett stort val av böcker här http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=t%E5g men jag vill hitta något med ett bra pris. Tack :):-) ;-)


Mjaa.. jag har själv samlat på mig ett järnvägsbibliotek på sa 1200 volymer så det finns lite att välja på beroende på vad man är intresserad av.
Är man helt ny på ämne svensk järnväg så skulle jag rekommendera Björn Kullander :
" Svensk Järnvägs historia" som är mycket bra skriven och överskådlig.
Vill man veta något om lok och vagnar som f.n rullar på svenska spår så är SLMP 2015 från svenska järnvägsklubben det rätta och vill man veta data om våra banor så finns "Järnvägsdata " som i torra men mycket omfattande tabeller beskriver vårt järnvägsnät.
Sen blir det frågan om detaljintresse , det finns allt möjligt t.ex historiska verk om enskilda banor.

Håller med om Kullanders bok, mycket trevlig!


Hela tråden: