En metkrok i Skara - personvagnsutvikning (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Sunday, March 26, 2017, 22:36 (2581 dagar sedan) @ Ola Almquist

Denna DFp är väl också en fd VGJ-vagn? Dock med ny korg byggd av KVAB vid 50-talets början, precis som på CFp 352 som idag återfinns på ULJ. Det kanske fanns fler (ombyggen av denna typ)?

CDp 396 och 399 byggdes om till DF10p år 1952 respektive 1953. Även 397 och 398 skulle ha byggts om på samma sätt men det beslutet upphävdes på grund av minskat behov av postvagnar på västra smalspårsnätet.

Ombyggnaden utfördes av huvudverkstaden i Åmål. De gamla korgarna med nedtill insvängda sidor behölls men ändrades i betydande omfattning.


Just det. Det fanns väl ytterligare några tvåaxliga postvagnar kvar ganska sent. Dp 404 (senare littera minns jag inte) som var moderniserad men troligen inte av SJ och BD13p 291 som väl gjorde en visit på Västgötanätet. Beträffande Granis fråga om liknande vagnar så var det ju så att 352 hade en systervagn, 351, och de följdes åt ganska länge om jag minns rätt. Flyttades den också till Växjö?

Cp 350-353 byggdes om till CFp med helt nya korgar år 1952 och 1953. Arbetet utfördes av Kalmar Verkstad. De var avsedda för godståg på västra smalspårsnätet. En betydande del av godstrafiken flyttades över till normalspår sedan Forshem-Gårdsjö breddats. Vagnarna blev därmed övertaliga och de flyttades år 1961 till Småland. Jag kan inte påminna mig att ha sett någon av dem i Växjötrafiken. Våren 1965 såg jag dock minst två, kanske tre, av dem i Kalmar.


Hela tråden: