En metkrok i Skara - personvagnsutvikning (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Sunday, March 26, 2017, 22:47 (2559 dagar sedan) @ Anders Jansson

Just det. Det fanns väl ytterligare några tvåaxliga postvagnar kvar ganska sent. Dp 404 (senare littera minns jag inte) som var moderniserad men troligen inte av SJ och BD13p 291 som väl gjorde en visit på Västgötanätet. Beträffande Granis fråga om liknande vagnar så var det ju så att 352 hade en systervagn, 351, och de följdes åt ganska länge om jag minns rätt. Flyttades den också till Växjö?

Cp 350-353 byggdes om till CFp med helt nya korgar år 1952 och 1953. Arbetet utfördes av Kalmar Verkstad. De var avsedda för godståg på västra smalspårsnätet. En betydande del av godstrafiken flyttades över till normalspår sedan Forshem-Gårdsjö breddats. Vagnarna blev därmed övertaliga och de flyttades år 1961 till Småland. Jag kan inte påminna mig att ha sett någon av dem i Växjötrafiken. Våren 1965 såg jag dock minst två, kanske tre, av dem i Kalmar.

Det är nog därifrån jag har sett en bild. Just det, det fanns fler vagnar. Det hade jag glömt.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: