Vilka passvagnar i tågen till Krokek? (Historiskt material)

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, March 29, 2017, 18:12 (2584 dagar sedan) @ Bo Johnsson

Vid normal trafik var det 2 st Co6 + finka. Minns inte finkans littra. men platt tak och bromsplattform.
Vid större helger var tåget förstärkt med ett flertal 2-axliga vagnar.
Ibland, framför allt på helger drogs tåget av ånglok. Om jag inte minns fel var det S1:a. Varför det var ånglok har jag ingen aning om.
Bodde i Jursla, och hade hela uppförsbacken mellan Loddby och Åby med helt fri sikt. Det var pampigt att se framförallt ångloken då de fått stopp i infarten till Åby.
Att se D-loken starta efter stopp i samma backe när det var mörkt var heller inte illa!

Gick i Åby skola 1950-53, och åkte på lok mellan Åby och Krokek/Stavsjö flera gånger. ("bodde" på Åby järnvägsstation efter skoldagarna)F

F-vagnen var sannolikt av littera F1 (som var väldigt vanlig). Jag trodde jag hade en normalplan för aktuell sträcka (2 ts tror jag det var) från ca 1960 men jag hittar den inte nu. Dock vill jag minnas att jag sett i den att en del lokaltåg hade 2-axliga vagnar littera B3 men även vagnar av littera BB2 (två sammanbyggda B3-vagnar med boggi i mitten). Men användes verkligen Co6 (Bo6, senare B6) i dessa lokaltåg? Jag hade bestämt för mig att denna vagntyp normalt bara gick i förortståg kring rikets tre största städer. Men kanske även Norrköping tilldelades några vagnar.


Hela tråden: