Vilka passvagnar i tågen till Krokek? (Historiskt material)

av S-O Johansson, Thursday, March 30, 2017, 11:41 (2578 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vid normal trafik var det 2 st Co6 + finka. Minns inte finkans littra. men platt tak och bromsplattform.
Vid större helger var tåget förstärkt med ett flertal 2-axliga vagnar.
Ibland, framför allt på helger drogs tåget av ånglok. Om jag inte minns fel var det S1:a. Varför det var ånglok har jag ingen aning om.
Bodde i Jursla, och hade hela uppförsbacken mellan Loddby och Åby med helt fri sikt. Det var pampigt att se framförallt ångloken då de fått stopp i infarten till Åby.
Att se D-loken starta efter stopp i samma backe när det var mörkt var heller inte illa!

Gick i Åby skola 1950-53, och åkte på lok mellan Åby och Krokek/Stavsjö flera gånger. ("bodde" på Åby järnvägsstation efter skoldagarna)F


F-vagnen var sannolikt av littera F1 (som var väldigt vanlig). Jag trodde jag hade en normalplan för aktuell sträcka (2 ts tror jag det var) från ca 1960 men jag hittar den inte nu. Dock vill jag minnas att jag sett i den att en del lokaltåg hade 2-axliga vagnar littera B3 men även vagnar av littera BB2 (två sammanbyggda B3-vagnar med boggi i mitten). Men användes verkligen Co6 (Bo6, senare B6) i dessa lokaltåg? Jag hade bestämt för mig att denna vagntyp normalt bara gick i förortståg kring rikets tre största städer. Men kanske även Norrköping tilldelades några vagnar.

Men redan 1956 blev väl de flesta loktågen ersatta av YBoa6 med tillhörande släpvagnar. Några lokaltåg kan ju naturligtvis gått med lok och vagnar i vissa lägen och dagar. Har inte tillgång till några tidtabeller för aktuell period.
Sträckan Norrköping-Nyköping-Södertälje var ju en av de första att få de lokala loktågen ersatt med elmotorvagnar. Kvar som loktåg blev de långväga persontågen och naturligtvis snälltågen.
Undra om det verkligen var S1 som då och då gick i lokaltågen. Vet inte om att Norrköping hade någon sådan som driftlok. Så nya lok bör väl ha använts i mer reguljär trafik och vid den tiden var det väl på Inlandsbanan och i Småland.


Hela tråden: