Rc1 – fotografens namn ska alltid anges! (Fordon: lok)

av Arne, Monday, April 17, 2017, 19:42 (2556 dagar sedan) @ Ulf Broman

Enligt vad jag hörde i går har en till Rc1 renoverats av Jvm i Gävle. Stämmer det.
Fina maskiner med härligt ljud.


Jag vet bara att dom har Rc1 1007 och Rc1 1021.

Här på luftning utanför Hennan denna vecka.


Om du tar andras bilder och publicerar så anger man källa Micael./H


Vem är fotografen? Och är det SVJM som publicerat bilden på Samlingsportalen? :-)


Bilden har jag tagit, och jag har inga problem med stt den sprids, men jag tycker att det åtminstone kam anges vem som tagit den./HP


Håller absolut med om detta! Det är en del av den ideella bildrätten att man ALLTID ska ange fotografens namn i samband med en publicering. Så du har all rätt att påpeka för Micael Lindgren att man inte kan göra sådana här 'bildlån' (jag tänkte egentligen skriva ett starkare ord här) utan att ange fotografnamn och bildkälla samt info i övrigt som eventuell Creative Commons-licens etc. typ BY-SA 3.0!

Så här skriver Svenska Fotografers Förbund i en frågor och svar-sektion på deras hemsida:

7. När ska fotografens namn anges?

Svar: Fotografens namn ska alltid anges i samband med fotografiet såvida det inte är praktiskt eller tekniskt omöjligt. Denna regel om fotografens ideella upphovsrätt är tvingande och kan medföra skadeståndsansvar om den inte respekteras.


Dessutgom är det (i alla fall i Postvagnen) kutym att man aldrig bäddar in någon annans bild i sitt eget inlägg (om man inte har tillstånd), utan man skapar i stället bara en klickbar länk till bilden.

Enkelt och smidigt, och en rutin som jag hoppas Micael kan anamma.

Jomenvisst! Så är det i normalfallet. Men med det möjliga undantaget att en bild – som förekommit i en tidigare tråd med densamme TS – kan 'citeras' igen i den nya tråden i forumet.

Trådstartaren har ju så att säga redan implicit medgett tillstånd till återpostningen av en sådan bild som kan ha bäring på diskussionen i den nya tråden. Det vore ju rätt opraktiskt om man måste posta länkar till en bild som redan blivit introducerad i forumdiskussionen! :-)


Hela tråden: