Inspektionsrapport ang säkerhet paragraf 100-banor sep -55 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, April 22, 2017, 18:46 (2553 dagar sedan) @ Jim Hansson

Om du med det danska systemet på bolagsbanorna menar det med fjärrmanövrerade stationer men utan linjeblockering där tåganmälan utväxlas mellan fjärrtågklareraren och föraren så har det hänt ett flertal olyckor. Bland annat på HHGB 1997.

Men den var alltså också signalreglerad? (Utöver radiosamtalen). Och en förenklad ATC-variant (På enbart huvudsignalerna) sattes som bot: Veterligen införd bara på just
HHGB.

Man visste bra att säkerheten på fjb-sträckor utan "straekningsisolation" var halvmanuell (Bara LJ hade på min tid sådan, därav sth 100 i st f 80).

Jag besökte HHGB 1979 (Lustigt nog hette tc då Kjeld). Mötte en gammal förarbekant från stängda Ålborg Privatbaner. Rätt talför och sade ungefär:
"Somme tider körer vi på togmelding, somme tider på ubetjent krydsning. DET GLIR SOM EN OLIE!"


Hela tråden: