Stockholm C, 3/1-1967, ..... – lok 2 i retur eller ej? (Fotografier/bildfrågor)

av Sven Bårström, Sunday, April 30, 2017, 18:57 (2525 dagar sedan) @ Arne

Jag tror att vi kan vara överens om att SJ Ma-lok ursprungligen inte gick att multipelkoppla.
Vi kan också konstatera att Ma-lokens dragkraft och effekt mycket väl räckte till för att dra 750 tons vagnvikt, åtminstone söder om Långsele (max 10 o/oo motlut), troligen också norr därom (max 16 o/oo motlut). Så någon lokkoppling för att orka dra tåget kan inte ha varit aktuell. I stället måste det ena Ma-loket gått med tåget för att transporteras till Stockholm i Nordpilen (snt 901). Det var ju helgtrafik och man kan gissa att lokturerna blev lite speciella för hantering av extratåg mm. Jag vet inte om det med hänsyn till tågvärme och annan övervakning gick att dra loket overksamt i ett personförande tåg. Ett overksamt Ma-lok skulle öka den dynamiska tågvikten med ca 120 ton, vilket skulle kunna innebära lite för tungt tåg; av bilden framgår ju inte hur stort det var. Men båda loken förefaller ju ha varit verksamma.
I bilden på Bottenviken (snt 905) kan man se att vagnsättet bestod av 44 axlar. Ändå står sista vagnen utanför plattform. Man undrar om spår 11 inte klarade mer än ca 40 axlar. Är det verkligen rimligt? Var det bara spår 10 som klarade fullt långa tåg?
Sven B


Hela tråden: