Stockholm C, 3/1-1967, ank. norrlandståg (5 svartvita bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Christer Fredriksson, Monday, May 01, 2017, 10:39 (2524 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag har gått igenom alla dagliga lokorder/utskrivningslistor för TGOJ lok i gods- och malmtåg, samt rälsbussar, som fanns på lokstationernas arkiv/vindar i Eskilstuna och Kopparberg från 1939 - 1980 och följande beteckningar användes:

OBS! Samma beteckningar användes även för rälsbussarna!

För varje dag angavs:
Tågnr, Lok , personal(Lokf+Loke).

Loken angavs enligt (jag exemplifierar med loknr):
Ursäkta att jag använder gamla TGOJ signaturer och bara i en relation, dvs sträcka oavsett riktning!

A: 68 = detta lok framförde tåget,

B: 68 + 70 = dessa två lok framförde båda tåget och båda fullt bemannade, som regel vid stora tunga tåg. Ofta använda relationer var: Et - Od, Kpg - Et, Kpg - Ggm.

C: 68 + kpl 70 = lok 70 kopplade i tåget och var fullt bemannat, användes då lok skulle hem efter att ha dragit ett tåg från Hemstn eller för att ta ett tåg tillbaka till Hemstn. Ofta använda relationer var: Et - Od, Kpg - Et, Kpg - Ggm.

D: 68 + trp 70 = lok 70 kopplade i tåget men var ej fullt bemannat, bara personal för att sköta smörjningen och eldningen(vid ånglok), användes för transport av lok till/från verkstad, t.ex. lokskada eller till/från översyner, mm. Ofta använda relationer var: Od - Et, Kp - Et, Kg - Sr, Kg - Ggm.

E: 68 Ens = lok 68 går som ensamt lok fullt bemannat. Sällan använt. Då det användes oftast vid lokskada och angavs för den dag det behövdes, dvs ej planerat. Användes även vid förflyttning av lok efter större rep/revision samtidigt med provkörning av lok. Användes alltid vid byte av växellok i Kp från Et så länge TGOJ skötte växlingen.

Hur gjorde SJ samt övriga EJ?


Hela tråden: