Historik kring längdmätning? (Bana)

av Sven Bårström, Tuesday, May 02, 2017, 16:53 (2522 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Detta är nog inte den första längdmätningen längs banan. Man började nog från början på Statens järnvägsbyggnader för att någotsånär noggrant ange läget för alla väsentliga punkter på banan.
När man sedan mätte om, lät man kilometerpålarna stå där de stod, och genom linjeomläggningar (och kanske korrigering av gamla fel) blev kilometrarna lite olika långa. En kilometer kunde därigenom bli 200 - 1200 m lång. I regel blev ju banan något kortare efter linjeomläggningar. I banans längdmätningsuppgifter stod/står uppgifter om kilometerna är olika långa. Om kilometern blev kortare än 200 m tog man bort en kilometerpåle.
Om jag så här ur minnet kommer ihåg rätt är längdmätningsuppgiften för Göteborg C km 457,xxx från Stockholm C. Det är nog något kortare idag p g a alla linjeomläggningar vid dubbelspårsbyggena. I taxor mm har ju ganska länge stått avståndet 456 km.
På Ostkustbanan är nog flera kilometerpålar inaktuella - och borttagna - efter linjeförkortningarna. Men Sundsvall C ligger nog fortfarande på km 347,xxx från Uppsala C som är utgångspunkten för längdmätningen Uppsala - Långsele, även om banan är mer än 10 km kortare idag.
Och Riksgränsen ligger säkert inte 1541 km från Stockholm C idag...
Till saken hör att km 0+000 vid längdmätningens början avser det ursprungliga stationshusets mitt vid utgångspunkten, som på ursprungliga SJ vanligen är Stockholm C.
Sven B


Hela tråden: