Mera EÖJ, rullande materielen 1929 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Tuesday, May 09, 2017, 06:13 (2543 dagar sedan) @ Jöran Johansson

1) Loken 1 och 2 hade 1926 ombyggts för enmansbetjäning. Hur ofta detta kunde utnyttjas
är okänt, Soh? Vagnvikten brukade då vara begränsad till sex gånger lokets adhesionsvikt.
2) För ändamålet fick två personvagnar, båda F-vagnarna och en av godsvagnarna då
tryckluftbroms. En personvagn och 38 godvagnar fick nöja sig med enbart genomgångsledning för bromsen.
3) Lok 3 anges som ej använt efter 1930, slopat 1938 och skrotat 1945.
4) Personvagn C nr 3 såldes 1934 till KlRJ 1934 och blev där C 302:2. Vid förstatligandet SJ 349 Cp. EÖJ vagnbehov minskat, sedan bl a landsvägsbussen inköpts.
5) Personvagnarna BC 1-2 nedsattes 1933 till C, året sedan andraklassen slopats.
De blev SJ Cp 333-334.
6) Dessa vagnar och godsvagnarna 101-132 var tillverkade av Hässleholms M.V.
7) Vagnarna 133-142 inköpt begagnade 1916 från AB Järnvägsmateriel. Ursprung och
tillverkare okända.

Huvudkälla är EÖJ fordonsredovisningar till "Väg och Vatten".


Hela tråden: