Riksantikvarieämbetet (Järnväg allmänt)

av Rikard Johanson, Tuesday, May 09, 2017, 15:31 (2536 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Riksantikvarieämbetet har gett JTJ ett stort ekonomiskt bidrag för tillverkning av ny fyrbox i ett lok.
Detta ger upphov till vissa frågeställningar.
1. Kommer riksantikvarieämbetet att ge bidrag för samma ändamål till andra museijärnvägar?

Hittills har i alla fall SkLJ fått 700 000 kr till reparation/nytillverkning av pannan till VGJ 29. Rimligen tänker RAÄ att det är bättre att ge den typen av kostnadskrävande projekt en rejäl skjuts framåt än att smådutta.

2. Ger riksantikvarieämbetet liknande bidrag för exempelvis traktorer, bilar, motorcyklar, flygplan?

Framgår av deras sammanställning av beviljade bidrag.

3. Ur antikvariskt synpunkt är det naturligtvis bättre om ett fordon inte användes i trafik. Om 500 år kommer kanske inte någon del av loket att längre vara i original.

Man kan ju bevara på båda sätten, d v s sätta ett fordon i malpåse med originalsmutsen kvar och varsamt använda andra, givetvis med risken att en hel del detaljer inte är original om 500 år men dom som lever då kan i alla fall få uppleva hur saker fungerade en gång i tiden.

4. Vad anser landets järnvägshistoriker om museijärnvägar? Är museijärnvägar ett bra sätt att förmedla kunskaper i järnvägshistoria till allmänheten?

Ja, varför inte? Fast frågan kräver nog en mindre avhandling, vars slutsatser säkert MRO vill ha med sig när man uppvaktar myndigheter och bedriver lobbyverksamhet.


Hela tråden: