Termen "lokomotor" (Fordon: lok)

av Kjell Aghult, Tuesday, May 09, 2017, 15:43 (2515 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Ja,så var det. När Lokomotorförare Lundberg var ledig i KISA var det Erik Larsson eller Harry Samuelsson, båda stationskarlar som fick rycka in. Men åka med fick jag göra ändå.

Ja, lokomotorförare (lmotf) var en egen tjänstegrad, likvärdig med rälsbussförare. På något ställe, t ex smalspåret i Falkenberg, tycks de båda grupperna sammanslagits till
en enda.

Då Y 6 m fl kom, infördes den nya graden motorvagnsförare (motvf), ett befordringssteg
(två lönegrader) högre än rbsf. Större ånglok än förut kunde ju nu ersättas och personalen skulle ges del i rationaliseringsvinsten. Man gjorde likadant med de multipelkopplingsbara lokomotorerna, där infördes graden "motorvagnsförare Z", nu
räknad till åkande personal (Fanns t ex på f d KURJ). Rälsbussfolkets titel förtydligades till "motorvagnsförare Y", jag vet inte om kategorierna samkördes någonstans.

Vid förarreformen 1976-77 blev rälsbussfolket lokförare. Lokomotorfolket återfördes
till stationspersonalen, men jag minns inte exakt hur.


Hela tråden: