Lok/vagnars riktning på linjen (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Thursday, May 11, 2017, 23:49 (2541 dagar sedan) @ JYT

Jag undrar om man alltid har vagnarna ordnade i en viss riktning inte bara i färdväg utan geografiskt för tex lika fördelning mellan 1:a & 2: a klass, toa & bagageutrymme, restaurantvagn i tåget, och för stationernas serviceanslutning av stilleståndsvärme, batteriladdning, av & påfyllning av vatten mm. De senare kan ju ha anslutning på lok/vagnars båda sidor.

Normalt så vänder sig ju lok/vagnar inte i lönndom men vid avstickare typ söderifrån till säcklinje och utfart på linje igen norrut så blir det ju "fel". Även vid ev verkstadsbesök & man missar önskad? riktning vid påspårning.

Är det något man bekymrar sig om är det sällsynt eller vanligt förekommande och man tar det med en axelryckning?

Ånglok (med skymmande tendrar) och olika löphjul/viktfördelning fram & bak förstår jag ju, bör gå mest i rätt riktning.

Jag har inte hittat att frågan avhandlats tidigare.

För vagnarnas rangering i tågen så har det varit vanligt och praxis om man kunnat det att ha 1kl i söderändan. Då främst för tåg norrifrån mot Stockholm norra säck och mot Göteborg respektive Malmö säckar . Men tider när det kördes mycket kursvagnar som kopplades av eller på så gick det inte alltid att ha det så konsekvent. Tåg på SSB kunde ha en del till Malmö, en till Helsingborg F och några som fortsatte till Köpenhamn. För vändning av vagnar i ena eller andra riktningen har det aldrig gått att ha konsekventa omlopp och med det garantera plats i ena eller andra riktningen.
Frånsett då de få vagnar som t.ex A2 som hade ett antal vändbara platser.
För X 2000 gäller dock att i normalfallet ska tågen vara vända i samma riktning och plats i färdriktningen framgår av vagnskisserna på webben. det är dock ingen absolut garanti för det kan hända saker när man måste vända tågen som exempelvis fel på ATC i ena änden. På norska BM70 kan man vända alla stolar och det gjordes också i Göteborg när detta tåg några perioder gick ända ner till Malmö


Hela tråden: