Kostnad Bollnäs-Malmö Enkel barnbiljett sommaren 1964 (Historiskt material)

av Harald, Friday, May 12, 2017, 08:18 (2512 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Sommaren 1964 lämnade jag barnkollonin i Lenninge utanför Bollnäs för att resa till Falsterbo resten av sommarlovet, jag skulle fylla 11 i augusti, resan gick med Xt "Jämten" Bollnäs-Stockholm draget av Ra, fick plats i en Bo1 vilket var spännande för en 10-åring.

Tågbyte i Stockholm till S 135 mot Malmö kl 13.35, dit syrran och jag skulle, gammal vagn med trång kupé, 8 timmars resa framför oss.

Nu till min fråga, hur mycket fick min far punga ut med för MIN enkelbiljett inklusive 2 platsbiljetter, syrran betalade själv sin biljett Uppsala-Malmö, räkna inte ut hennes pris.
12 timmars tågresa för en 10-åring, ensam Bollnäs-Uppsala.


Som kuriositet vill jag nämna att min 11-årspresent blev en flygresa med mor Bulltofta-Bromma
minns att det bullrade och skakade förfärligt, men fram kom vi med SAS Convair 340 metropolitan, avg M 12.15, ank BMA 14.00. Sen var det sommarlovet slut med bad, ångtåg och rälsbussar.


1962 års tidtabell är det närmsta jag har, kanske man får lägga på 10% eller så.
Där kostar Bollnäs-Malmö 1/2 biljett 55:50, snälltåg 3kr och platsbiljett 2kr. Tror mig minnas att man bara betalade för en platsbiljett om det ingick flera i samma resa.
Flygbiljetten Malmö-Stockholm kostade 76:50 även det 1/2 pris för barn upp till 12år.
Men det var väl en spännande upplevelse för en 11åring. Jag fick vänta tills jag var 22 för min första flygresa och då var det Convair Coronado (en av de finaste flygplanstyper som funnits och det frånsett Concorde snabbaste men ack så bränsletörstigt) Hade kunnat bli en tidigare flygresa när pappa skulle ta med mig på en av legendaren Albin Ahrenbergs flygningar med sjöflygplan men det blev inställt efter en hemsk händelse där mekanikern hade fått huvudet avklippt av propellern !

Hur har du fått fram det priset? Jag tittar i 1965 års kommunicka och får avståndet till 877 km, Bollnäs-Gävle 98 km, Gävle-Stockholm 180 km och Stockholm-Malmö 599 km. Enkel 2 kl kostar enligt avgiftstabell A 79 kr, d.v.s. 39.50 för halv biljett. Snälltåg och expresståg kostar 5 kr per riktning. Det står inget om pris för platsbiljett. Jag vill minnas att det ingick i femkronan.


Hela tråden: