Stockholm C, februari 1967 – kameldrivarna (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Kungsholmen 王の島, fredag, maj 12, 2017, 22:00 (136 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det går tungt i Dalarna när det är snö och då måste man avlasta motorerna genom att tillföra mera motorkraft, så att de inte börjar brinna, vilket dessa hade en tendens att göra, därav brandvakterna som fick insättas!

Att de välkända dieseldrivna motorvagnssätten Y3 – populärt kallade Kamelerna – hade en tendens till att brinna är ju välkänt. Men att att ha så här många Y3-drivar i ett tågsätt verkar nog ändå vara lite av en ferrovial overkill. Jag antar att det i den andra änden (svårt att se på bilden) fanns en driv till.

Min minnesbild av Y3:orna här i tågen mot Mora från Cst vid den här tiden var just att det inte fanns så många manövervagnar med två våningar; det vanliga var ju två drivar i var ände med motorrummet på nedervåningen och passagerarutrymmet på övervåningen.

Så därför undrar jag om inte trots allt det var fråga om en transport av de två främsta Y3-delarna idet aktuella tågsättet. Men det hindrar förstås inte att man kunde tillgodoräkna sig den extra dragkraften i just den här fordonskonfigurationen när man ändå hade tillgång till extra drivkraft. Hur som helst en verkligt nostalgisk tågfordonsbild från en svunnen tid! :-)

[image]

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum