Stockholm C, februari 1967 – kameldrivarna (Fotografier/bildfrågor)

av Lennart Petersen @, lördag, maj 13, 2017, 02:47 (133 dagar sedan) @ Arne

Det går tungt i Dalarna när det är snö och då måste man avlasta motorerna genom att tillföra mera motorkraft, så att de inte börjar brinna, vilket dessa hade en tendens att göra, därav brandvakterna som fick insättas!


Att de välkända dieseldrivna motorvagnssätten Y3 – populärt kallade Kamelerna – hade en tendens till att brinna är ju välkänt. Men att att ha så här många Y3-drivar i ett tågsätt verkar nog ändå vara lite av en ferrovial overkill. Jag antar att det i den andra änden (svårt att se på bilden) fanns en driv till.

Min minnesbild av Y3:orna här i tågen mot Mora från Cst vid den här tiden var just att det inte fanns så många manövervagnar med två våningar; det vanliga var ju två drivar i var ände med motorrummet på nedervåningen och passagerarutrymmet på övervåningen.

Så därför undrar jag om inte trots allt det var fråga om en transport av de två främsta Y3-delarna idet aktuella tågsättet. Men det hindrar förstås inte att man kunde tillgodoräkna sig den extra dragkraften i just den här fordonskonfigurationen när man ändå hade tillgång till extra drivkraft. Hur som helst en verkligt nostalgisk tågfordonsbild från en svunnen tid! :-)

[image]

Det här tåget och dess sammansättning var nog helt enligt plan.
I skriften "Sveriges Järnvägar 1967" finns en bild från Uppsala 23/3 och tåget har samma sammansättning som på bilden här. Det sägs också i bildtexten att det var ordinarie sammansättning på fredagar för "Siljan" mot Mora. Vi ska ju betänka att Dalabanan hade,och har, stor trafik på fredag och söndag kväll när dalmasar i förskingringen tar sig hem över en weekend.
De som åkte i manövervagn+driv delen fick väl vara utan servering tror jag
Men det varade kanske inte så länge för från April 67 flyttades en del av Y3 tågen till Malmö för trafik Malmö-Karlskrona


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum