Norska fordonslittera-jämfört svenska; svenska (Fordon: allmänt)

av Sven Bårström, Saturday, May 13, 2017, 12:50 (2511 dagar sedan) @ Thomas Tell

Om man tittar i Nothins Vagnlära från 1912 på SJ, ser man att alla siffror från 0 - 9 i vagnsbeteckningarna är skrivna med mindre typsnitt än huvudlitteran A, B, C osv, både för person- och godsvagnar. Det är väl ett skrivsätt som använts också på vagnarnas litteramarkeringar fram till 1970-talet. Och i texten står att 0 (det är en nolla, inget O) betyder boggivagn. För mig är det självklart att boggivagnar benämnts med 0-or som haft samma typsnitt som andra siffror i litterat. Så att skriva ACo2c känns för mig lite onaturligt, även om jag säkert gjort det då och då. Fram för AC02c, (som f ö var en ganska trevlig vagn att sova gott i!), eftersom det bara finns en storlek på siffror för löpande text.
På vagnsritningarna i boken om 60-talets personvagnar är 0-lan och andra siffror i vagnslittera skrivna med mindre siffror än huvudlitterat, precis som i 1912 års bok.
Jag tolkar också 30-talsbokens text så att 0-lan kom till 1891 som allmän boggivagnslittera. Men i den skrivna texten står 0-lan som o. Då blir det t ex BCo3, vilket inte verkar rimligt.
Sven B


Hela tråden: