Stockholm C, februari 1967 – kameldrivarna (Fotografier/bildfrågor)

av Lennart Petersen @, söndag, maj 14, 2017, 01:30 (72 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Var den första drivenheten och efterföljande manövervagn verkligen öppna för resenärer? Tågmästaren/Konduktören fanns ju i själva tågsättet, så i de första enheterna fanns nog bara lokföraren.

Detta tåg hade ju platsreservering så det borde finnas uppgifter/dokument kvar som anger i vilka fordon bokning kunde ske!

Ja det verkar ju så av stinsx svar och av bildtexten i Sveriges Järnvägar 1967 att det här var ordinarie sammansättning i Siljan på fredagar fram till dess att en del Y3 flyttades till Malmö. Man kan väl anta att det fanns en konduktör även för den främre delen (manöver+driv) platserna lär nog ha behövts med tanke på hur många som brukade resa mot Dalarna just fredag em


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum