Om rullager och översyn/revision (Fordon: allmänt)

av HP @, Jönköping, Saturday, February 09, 2008, 22:18 (5918 dagar sedan)

Hej!

På den tiden museiföreningarna körde på SJF 690 bestämde sig SJ för att rullager skulle få en översyn var 12:e år oberoende av användning/förvaring mm. Med översyn har jag fått för mig att man menar att rullagerboxen tas av, lagret tvättas rent, synas, spel mellan rullarna bladmäts och nytt fett apteras.

Några föreningar fick då "lov" av SJ maskin att själva utföra detta. Bland annat vill jag minnas att NJM, NBVJ, GBBJ och mfGDJ fick detta. (Rätta mig gärna!)

Sedan har det hänt lite annat. Idag finns inget krav "uppifrån" på vilken intervall rullageröversyn ska ha, samt exakt hur den ska utföras. Det är alltså upp till Järnvägsföretaget självt att bedöma detta, och skapa regler runt det. Jag tror att för museiföreningar i Sverige idag ligger intervallen mellan 12-18 år. Däremot har Jvs naturligtvis åsikter om de regler man sätter upp.

Då till frågan: Varför satte SJ 12 år? Var det bara något man "högg till" med för att fordon som rullar sällan över huvudtaget får en kontroll då och då? Eller finns det en grund detta vilar som att fettet blir dåligt efter just 12 år (eller annat tekniskt skäl)? Observera nu att jag inte ifrågasätter vikten av att ha koll på rullager, utan jag är bara nyfiken på vad SJ grundade det på.

Om vi nu tänker oss att det inte fanns någon egentlig grund (mer än godtycklig). Vad är då en rimlig intervall? Vi tänker oss ett fordon som man renoverar, där man faktiskt gör en riktig översyn enligt ovan. Sedan används fordonet sparsamt (museal tjänst) och förvaras inomhus (varmt eller kallt).

Nå, upp till diskussion!

Mvh Henrik Reuterdahl


Hela tråden: