Den femte juni 1967... (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen @, måndag, maj 15, 2017, 23:34 (70 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Därefter fick Ropsten ingen ordentlig spårtrafik frånsett en förkortad Lidingöbana/banor fram till den 2 september då T-banan öppnade. Linje 13 Ropsten-sätra, 14 Ropsten-Fruängen.
Invigningen förättades i Ropsten av SL:s Vd Helge Berglund och stadsfullmäktiges ordförande
Carl-Albert Andersson. T-banan hade då ännu inte nått utanför Stockholms stadsgräns.

Utan det kom att dröja till 1/10 1972 innan T-banan nådde utanför Stockholm när sträckan (Vårberg)Vårby Gård-Masmo-Fittja öppnades med två stationer i Huddinge och en i Botkyrka. Att det dröjde kan förklaras av att tunnelbanan från början var en angelägenhet enbart för Stockholms stad som byggde den med egna medel men sedan tog landstinget över som huvudman . Det var dock planerat att bygga en gren till solna och Sundbyberg från Odenplan, en förberedelser för en extra plattform gjordes men detta föll när man ansåg att kapaciteten behövdes helt för förbindelsen västerut mot Alvik-Vällingby. I mer modern tid så når T-banan 6 kommuner vilket blir 8 med beslutade förlängningar och i en framtid kan det bli ännu fler. Solna kommun sticker väl särskilt ut eftersom man kommer att ha hela 9 T-stationer inklusive nyss beslutade Hagalund.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum