Nånting nytt om Roslagsbanans... (Fordon: allmänt)

av Överkörmästaren, Wednesday, May 17, 2017, 07:31 (2507 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det är nog inte givet att dessa värden skulle vara godtagbara. 900 m kurvradie och 120 km/h skulle motsvara en teoretisk rälsförhöjning på normalspår av 189 mm. Utan rälsförhöjning är bristen lika med detta värde, vilket är en bit över den rälsförhöjningsbrist som tillåts i Sverige idag - 150 mm för tåg med radiellt förskjutbara axlar. Motsvarande gäller 350 m radie och 100 km/h, som skulle motsvara 337 mm rälsförhöjning vid normalspår. Om rälsförhöjningen får vara 160 mm, blir bristen 177 mm, vilket är väl mycket. På smalspåret skulle gälla max 100 mm rälsförhöjning, om man tillämpar normalspårsnormer.
Sen kan man naturligtvis fundera över om något högre rälsförhöjning skulle kunna användas på Roslagsbanan, eftersom inga godståg går där.
Hur som helst blir nog övergångskurvorna ett problem; de är troligen för korta för alltför stora rälsförhöjningar.
Sven B

För RB gäller ht = (7,4*V^2)/R.

Minsta radie (med rälsförhöjning) anges till 468 m vid sth 100 och 674 m vid sth 120. Största tillåtna rälsförhöjningsbrist är 63 mm men nya fordon ska klara 120 mm rälsförhöjningsbrist.


Hela tråden: