Godsbetalining (Järnväg allmänt)

av Lennart Strömquist, Wednesday, May 17, 2017, 10:05 (2508 dagar sedan) @ jhje

Hej,

vad jag minns från min uppväxt på två småstationer (Jättendal respektive Sundsbruk), dock utan post, var den dagliga proceduren med hopräkning av kassan, ifyllande av en vit remsa där man fyllde i dagskassan beträffande biljetter respektive gods, remsan stoppades tillsammans med pengarna i ett brunt kuvert med tryckt text SJ Kontrollkontor (kanske också med texten Tomteboda). Jag tror att det förseglades med lack och sigill). Proceduren kallades "Remissen", kuvertet avlämnades i sin helhet på poststationen där expeditören skrev ut ett REK kvitto på försändelsen, så förmodligen sändes dagskassan som värdepost till Stockholm där man sprätte upp kuverten och hanterade kontanterna. Långt från dagens internettbetalningar således.

De största godskunderna hade så kallad fraktkredit varförför de stora och inkomstbringande beloppen aldrig hanterades på detta sätt. Hur ofta man stämde av kassaapparaten vet jag inte. Jag var mer intresserad av remissen eftersom den i bland gav mig förtroendeuppdraget att vandra till norra växeln, gå till posten och lämna nämnda remiss och åter vandra hem med postens kvitto. Då kände man sig betydelsefull och som en viktig kugge i samhällsmaskineriet.

LSq


Hela tråden: