Infartsdvärgsignal vid Uppsala C 1968 (Fotografier/bildfrågor)

av Ulf Pålsson @, Stockholm, fredag, maj 19, 2017, 00:27 (96 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Spårbyte på nedspåret strax s. om Uppsala.

För den som är intresserad - - - finns många bilder här
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

Den här bilden är mumma för en signalintresserad. Den visar infartssignalen till Uppsala C från Bergsbrunna nedspår (högerspår) som alltså inte är en huvudljussignal utan en dvärgsignal. En dvärgsignal med sådan här position kallades infartsdvärgsignal i trafikreglerna (säo). Dubbelspår med linjeblockering byggd före 1950-talet hade dvärgsignaler på högerspår, alltid som blocksignaler och i allmänhet även som infartssignaler från högerspår. Den här infartsdvärgsignalen är av den typ som populärt (inofficiellt) kallades "linjedvärg". De var större än vanliga dvärgsignaler, visade gulaktiga sken snarare än "vita" (ofärgade, hette det till 1959) och hade framsidan något lutande mot tåget. Dvärgsignaler som var blocksignaler på högerspår var nästan alltid av typ linjedvärg, medan infartsdvärgsignaler på vissa stationer var av typ linjedvärg (som här) och på andra av typ "vanlig dvärgsignal".

Till vänster om det andra spåret ser vi baksidan av den dvärgsignal som utgör blocksignalen vid stationsgränsen (nu: utfartsblocksignalen) mot Bergsbrunna uppspår (högerspår). Där ser man tydligt den lutande signalskärmen hos en linjedvärg.

Det som gör den här bilden smått sensationell för mig är märktavlan på infartsdvärgsignalen. Där står '3h' som är beteckningen i Uppsala centrals ställverk (signalen ställs till körsignal med ställare nr 3 åt höger), och det är inget konstigt med det. Men trafikplatssignaturen Usö är det som är intressant här! Usö är ju inte Uppsala C, utan blockposten Södra Uppsala, alltså namnet på den blockpost som fram till 1959 ansågs finnas här för tåg söderut (alltså i motsatt riktning) från Uppsala C. Från år 1959 ansåg man att blocksignaler inte längre var egna driftplatser (nu: trafikplatser) med eget namn, men på några sträckor (som denna) fick de gamla blocksignalerna ha kvar de märktavlor som de hade tidigare, med blockpostens signatur. Extra krydda här är att Usö ju, som jag skrev ovan, bara ansågs finnas i motsatt riktning, och ändå bär den här märktavlan signaturen Usö. Skicket att markera blockpostsignaturen på infartssignaler som står "rygg i rygg" med blocksignalen, det har jag hittills bara sett på en bild från Mosås från 1940-talet, och jag har hittills trott att det bruket upphörde senast runt 1950, ja kanske med 1947 års säo. Nu ser jag alltså samma bruk av den motriktade blockpostens signatur på en bild från 1968 -- den ger mig anledning att revidera min uppfattning.

På det foto som på Ulfes blogg kommer närmast före det här fotografiet ser man också huvudljussignalen som är infartssignal från Bergsbrunna uppspår (vänsterspår). Även den tycks vara märkt med 'Usö' (!), fast det är svårt att säkert avgöra. Och så ser man baksidan på den blocksignal av "strålkastartyp" (enskenssignal med färgväxlare) som gäller i motsatt riktning mot Bergsbrunna nedspår (vänsterspår).

Titta gärna längst ner till höger på den här ritningen på Gunnar Ekevings webbplats.
/up


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum