Infartsdvärgsignaler och "linjedvärgar" i allmänhet (Fotografier/bildfrågor)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ ⌂ @, Nässjö, fredag, maj 19, 2017, 13:24 (38 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Dessa infartsdvärgar var väl anledningen till att signalhuset för linjedvärgsignaler hade FYRA ljusöppningar?

Ja, det får man väl anta.

Dvärgsginalerna som agerade mellanblocksignaler kunde ju inte visa "snett vänster", så de hade den övre vänstra ljusöppningen pluggad.

Stämmer.

Hur vanligt var det f.ö. att infarsdvärgar utfördes med signalhus för linjedvärgar? Jag hade för mig att man använde vanliga dvärgsignalhus eftersom infartssignalen ju räknades till stationen och inte till linjeblocket.

Jag har inget svar, men bjuder här på en spekulation: Om stationen försågs med infartsdvärgsignal från högerspår vid ett tillfälle då den angränsande linjen inte hade linjeblockering, användes "vanlig dvärg". Om infartsdvärgsignal sattes upp från högerspår i samband med att den angränsande linjen försågs med linjeblockering, användes "linjedvärg" även som infartsdvärgsignal.

Vad jag vet har däremot alla de blocksignaler på högerspår som utgjordes av dvärgsignaler varit av modell "linjedvärg".

Modell "linjedvärg" har också på sina håll använts utan att det har varit fråga om linjen. På den här ritningen över Halmstad rbg från 1950-talet (från Gunnar Ekevings webbplats) är signalerna 3h, 7ha och 7hb markerade som dvärgsignaler av "stor typ".

/up

Och på senare år som rangersignaler, här Nässjö 2012. Dessa är nu borta.

Lindman

[image]

--
lindman.dk
Lokförare och instruktionsförare på Transdev

Hela tråden:

RSS-feed av trådar