Infartsdvärgsignal vid Karlstad C (Fotografier/bildfrågor)

av Ulf Pålsson, Friday, May 19, 2017, 13:51 (2528 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Hur vanligt är det idag med enbart huvuddvärg som infartssignal? Jag har bara sett det i Karlstad riktning från Skoghall. Där är väl orsaken att spåret förr var sidospår, nu linje i system S?

Jag känner inte till någon annan plats med huvuddvärgsignal som infartssignal, alltså en huvudsignal som gäller för färd från linjen in på en driftplats. "65:an" i Karlstad togs i drift i maj 1970, säger Per Forsströms Ställverksregistret, och då pågick ju NKlJ:s genomgående godstrafik till och från Skoghall. Då fanns inte företeelsen huvuddvärgsignal, men jag gissar att den aktuella signalen redan från 1970 var en dvärgsignal med grönt sken som, liksom alla sina gelikar i landet, kompletterades med ett rött sken till huvuddvärgsignal i och med säo-ändringen 1973.

Frågan är vilken driftform (vanliga tåg med tåganmälan, eller vagnuttagningsbana) som rådde 1970 på Skoghallsbanan. Har [b]Kjell Aghult [/b]månne några uppgifter om det? Varianten med bara växling på sidospår torde ha tillkommit senare, först efter att den genomgående NKlJ-trafiken hade lagts ned 1980. Kanske var det 1980, för banan finns inte med i en förteckning som jag har tillgång till över vagnuttagningsbanor år 1982. "Uppgradering" från sidospår med enbart växling till vagnuttagningsbana/system S (igen?) skedde för inte så förskräckligt länge sedan, men när var det, Kjell?

Termen 'infartsdvärgsignal' försvann 1973 från säo, kanske bör nämnas.
/up


Hela tråden: