Godstrafik till och från Södervärn (Historiskt material)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, May 26, 2017, 22:01 (2498 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det stod ofta godsvanar på Södervärn,vilka var kunderna, enligt min grannne som är pensionerrad Svelastchaffis gick vagnarna på Danmark, kan det stämma.
där fanns to.m vagnbjörn att tillgå.

Sör var upplåtet för vagnslast till 1972-03-01, troligen under rivningstiden för
Falsterbobanan. Lokala trafikdetaljer får ortskunniga behandla.

Svaret på Gustafs (Wadsten) ursprungliga fråga måste bli beroende av vilken tidsperiod han avser. Mina egna minnen från Sör börjar ca 1953 (då jag på hösten började 1 klass på Södervärnsskolan alldeles intill stationen) men om vi går framåt lite i tiden så är det helt riktigt att Sör hölls med vagnbjörn, som tog vagnar till och från PLM:s (Plåtmanufaktur) fabrik på Lantmannagatan. Härutöver skulle jag kunna tänka mig att den träfirma som låg alldeles intill stationen använde sig av järnvägstransport. Det gick också lokalgodståg (på senare år dragna av lokomotor Z64) till Vellinge med vagnar till mellanliggande stationer och kanske särskilt till Hököpinge (Hke) och dess sockerbruk. Hösten 1963 gick det dessutom extra lokalgodståg med ånglok littera E Sör-Hke-Sör. Nu hos Sveriges Järnvägsmuseum bevarade E 902 var det lok som jag fick åka med på till och från Hke under en av dessa höstdagar. Inför nedläggningen av Falsterbobanan gjorde SJ en utredning och i den bör det gå att finna vilka kunder som fanns mot slutet. Jag har denna utredning men kan inte kolla just nu eftersom jag inte är hemma.


Hela tråden: