Historiska tidtabeller (Järnväg allmänt)

av Gunnar Håkansson, Monday, May 29, 2017, 09:23 (2522 dagar sedan) @ ThereseN

Hej!

Mitt namn är Therese Nilsson och jag är docent i nationalekonomi vid Lunds universitet. Ett utav min forskningsprojekt handlar om spanska sjukan ekonomiska effekter. Som den del i detta forskningsprojekt är jag intresserad av att få tag på tidtabeller för landets järnvägar åren kring 1918 och jag vänder mig därför till Järnvägshistoriskt forum. Min första fråga till medlemmar i forumet är om någon känner till om och vart denna typ av historisk information (tidtabeller för olika sträckor) finns tillgänglig.

När jag började söka efter information hittade jag följande informativa sida http://www.stiglundin.se/historia/karta/index.htm, där landets tidtabeller för 1916 finns digitaliserade, men på forumet noterade jag att Stig Lundin dessvärre inte längre är med oss. Min andra fråga är om någon vet om det digitaliserade material över Sveriges tidtabeller som Stig Lundin skapade på sin hemsida går att få tag på - dvs om någon annan har tillgång till filerna, och i så fall om jag skulle kunna få använda dessa i min forskning.


Allt gott,

Therese

Har du undersökt vad som finns på UB i Lund? Publikationen Sveriges Kommunikationer är ju tryckt och bör sålunda finnas där. Den innehåller visserligen bara personförande tåg (och inte ens alla dessa) men bör ändå vara av värde för en undersökning av spanska sjukans effekter. Det var ju ändå inte så rysligt många, som dog (jag har gått igenom några död- och begravningsböcker), att antalet tåg kan ha minskat så mycket att det märks; möjligen minskade antalet vagnar i tågen något. För tiden före datorerna finns inte allting tillgängligt i digital form - man måste ibland läsa böcker, ibland rent av handskrivet - inte bara för tiden före boktryckarkonsten.
Om Sveriges Kommunikationer är yngre, finns andra publikationer, exempelvis Tidtabellen för södra Sverige. Norr därom fanns inte så många tåg. (Begreppet är ju ganska relativt; numera avses ibland endast Skåneland, och ibland allting söder om Östersund i Jämtland.)


Hela tråden: