Skivsignal OCH semafor i Sjögränd (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Monday, May 29, 2017, 22:03 (2496 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Den här bilden har jag sett många gånger förut utan att reagera - men visst är den lite märklig? En skivsignal och en semafor alldeles bredvid varandra!

Spårplan finns här
Kan det vara så att T-semaforen gäller för genomgående linjen Munkfors-Nordmark och skivsignalen för sidobanan från Edebäck?
[image]

Ingen omöjlig hypotes, tycker jag, även om placeringen är tämligen häpnadsväckande. (Fast praktisk, för stationsföreståndaren!)

I Läggesta fanns det ursprungligen en T-semafor som gällde infart från den genomgående linjen, alltså från Åkers styckebruk och från Hedlandet, medan infart från Mariefred reglerades av en skivsignal. Den skivsignalen stod visserligen inte invid T-semaforen utan invid yttersta växeln från Mariefred. Men det gällde ju ändå att alla förare visste vilken signal som gällde från vilket håll. Så kan det ju också ha varit i Sjögränd. Men, om skivsignalen är infartssignal från Edebäck, är det alltså dess baksida vi ser. Jag undrar hur det i så fall står till med siktlinjen från Edebäckslinjen, det spår som vi ser försvinna i fjärran åt vänster. Jfr med gränsen för järnvägsfastigheten på ritningen. Utanför den kunde man väl på den tiden inte ställa några anspråk på trädfällning för siktröjning.
/up


Hela tråden: