Skivsignal OCH semafor i Sjögränd (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Tuesday, May 30, 2017, 06:02 (2516 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

I Läggesta fanns det ursprungligen en T-semafor som gällde infart från den genomgående linjen, alltså från Åkers styckebruk och från Hedlandet, medan infart från Mariefred reglerades av en skivsignal. Den skivsignalen stod visserligen inte invid T-semaforen utan invid yttersta växeln från Mariefred. Men det gällde ju ändå att alla förare visste vilken signal som gällde från vilket håll. Så kan det ju också ha varit i Sjögränd. Men, om skivsignalen är infartssignal från Edebäck, är det alltså dess baksida vi ser. Jag undrar hur det i så fall står till med siktlinjen från Edebäckslinjen, det spår som vi ser försvinna i fjärran åt vänster. Jfr med gränsen för järnvägsfastigheten på ritningen. Utanför den kunde man väl på den tiden inte ställa några anspråk på trädfällning för siktröjning.

En också udda signalering fanns i modernare tid i Gravendal på SVJ/HFJ. Nya huvudlinjen
Hällefors-Fredriksberg signalerades med (nog befintlig) T-semafor. För gamla linjen från Hörken uppsatts en tvåskens huvudljussignal, troligen utanför yttersta växeln. Källa är 1931 års tdtbok. Med tiden fick G. enbart huvudljussignaler.

Sävenfors på nya linjen fick 1931 landets veterligen sista nya T-semafor i trä.


Hela tråden: