Antenner och tillstånd (Fordon: allmänt)

av Anders Sandgren, Saturday, February 09, 2008, 23:01 (5919 dagar sedan) @ HP

Det tror jag säkert.
Men varför kräva detsamma på utrustning som inte skall gå ut dit?
För administrativ enkelhet i systemet är det väl enklast att ställa samma krav på alla, motsvarande gäller väl certifiering av järnvägsverkstäder. Men en realistisk hållning torde vara att utrustning av museal eller liknande typ borde kunna undantas. Även banunderhållfordon, t.ex snöröjningsfordon kan ju ha begränsat aktionsområde. Var det inte så att vissa vagnar var märkta att de inte fick gå utomlands? Förr var det ju inte så ovanligt att vissa privatbanors vagnar inte fick på på SJ's spår då de ansågs undermåliga, t.ex NOJ på 1880-talet.
För ett antal år sedan var det debatt om en museal bondgård (i Södermanland tror jag) som hade riktiga oxar och ville slippa de gula lapparna i öronen med hänvisning till att EU hade undantag för 'nötkreatur för kultur och sport'. Jordbruksverket stod på sig och menade att undantaget bara gällde tjurfäktning trots att EU-byråkraterna använt en friare skrivning. Hur historien slutade vet jag inte, oxar är ju inte så bra på tjurfäktning.
Istället för ett tidsbegränsat undantag för 8W borde man göra det till ett permanent tillstånd för 2W-enheter inom landets gränser.
På vilket tak på Prins August skall antennen sitta?


Hela tråden: