Bidrag till arbetslivsmuséerna 2017 matarvatten (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Dag Bonnedal, Friday, June 02, 2017, 11:20 (2514 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Ett av bidragen avser behandling av matarvatten till Ånglokspannor.
Vill gärna veta mer om detta projekt.

Jag är engagerad i detta.
ÖSlJ var först i Sverige med behandling av matarvatten till lokpannorna redan runt 1980, detta tack var Bosse Johnsson (numera JTJ) som jobbade på en stor ångkraftsanläggning och byggde anläggningen i Mariefred. Ett mycket viktigt pionjärarbete.

Men de senare åren har vi haft problem med vår anläggning och fått skador i pannorna som följd. När vi börjat gräva djupare i detta så har vi stött på problem, dels genom att vi inte har haft någon dokumentation samt framförallt därför att det helt verkar saknas någon genomarbetad kemisk teori för vad man vill, bör och kan uppnå med pannvattenbehandlingen. Även jagande på internet efter mer information har gett mycket magert resultat

Det har på många håll visats att det gör jättestor nytta bara att ha en pannvattenbehandling jämfört med att inte ha det. Men hur skall den göras för att göra bäst nytta? Som andra processer så bör det gå att komma längre genom att optimera metoderna. Samt det man mäter på pannvattnet, hur skall det utvärderas? Det går bara om man vet hur det bör se ut i teorin.

Jag kan en del om ånglok, men inte mycket om kemi. Men vi råkar (naturligtvis) bland våra erfarna lokförare ha en kemist som begriper betydligt mer och vi har turen att kunna få hjälp av en av Sveriges mer erfarna pannvattenkemister. Traditionellt så handlar dock pannvattenkemi nästan bara om vattenbehandling i slutna system, där den kondenserade ångan matas tillbaka i pannan (fartyg med ytkondensor, kraftvärmeanläggningar, kärnkraftverk etc.) Så det blir åter igen ett pionjärarbete att visa hur den bästa kemin för våra pannor bör se och hur vi skall kunna följa upp vår behandling.

Tack denna expertishjälp vi får, så tar vi fram ett ordentligt underlag och utvärderar det. Resultatet kommer att göras tillgängligt för alla övriga i branschen. Eftersom utvärderingen tar en del tid så kommer slutrapporten att vara klar om knappt 2 år.

Dag B
Lokmästare ÖSlJ


Hela tråden: