C3d interiör (edit) (Fordon: vagnar)

av Stefan Skoglund, Saturday, June 03, 2017, 14:01 (2512 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Norrbottens Järnvägsmuseum arbetar med att återställa C3d 2180 till originalskick. Vi saknar dock ritningar till interiören. Det vi främst söker är dimensioner/utseende på golvlisten och listen mellan fönstren. Vi undrar också vilket spackel som användes i samband med målningen.
Finns det någon förening som har en C3d i originalskicka. I så fall vore vi tacksamma för dimensioner och utseende på listerna.
Kanske finns det ritningar hos Riksarkivet, men en sökning där ger så många svar. Kanske någon har en uppgift om närmare ritningsbeteckning.


Det var troligen den tidens linoljespackel som kom till användning. Sådant går knappast att köpa längre, men man kan röra ihop själv (av kokt linolja och lämplig fyllning, exempelvis zinkvitt, Malmökrita eller gips. Gärna litet siccativ också, om sådant finns att anskaffa - annars går det ändå, även om det tar litet längre tid att hårdna.) Konsten är att få rätt konsistens, och det tar en stund av flitigt rörande. Men det går!

Malmökrita = ja då börjar det likna linoljefönsterkitt.

Siccativ, inte för mycket av det (tror jag...)
men jag undrar om det överhuvudtaget användes spackel (de senare kraven på en riktigt jämn yta fanns inte.)

I inredningsmåleriet så var det delvis först iom att fabrikstillverkning av sprutmålade möbler och annat som man även i inomhusmåleriet började försöka efterlikna den ytjämnheten.

Det här rör sig ju om C:vagn så jag undrar om man spacklade överhuvudtaget (med kitt, via kredering eller något annat) iom att virket troligtvis var handhyvlat av vana snickare till en ganska så hög finish.

Riksantikvarieämbetet stödde (och stödjer fortfarande ?) arbetena på Mälsåker, det här är ju en högreståndsmiljö så jag undrar...

När är C3d:n ursprungligen byggd ?


Hela tråden: