Bidrag till arbetslivsmuséerna 2017 matarvatten (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Dag Bonnedal, Sunday, June 04, 2017, 11:45 (2490 dagar sedan) @ Bo Johnsson

Jag kom hem sent i går kväll från en mycket lång dag i Mariefred och läste inlägget ovan. Som man bör så är det bättre att sova på saken än att skriva när man är f-nd, men irritationen kvarstår även idag.

I mitt inlägg om vårt pannvattenprojekt så gav jag full credit till den mycket viktiga insats Bosse har gjort för kunskapen om pannvattenbehandling som har kommit både ÖSlJ och andra till del. Samt att vårt pannvattenprojekt handlar inte om detta utan bara om att vi insett att det finns mer att göra inom området. Här finns det finns ingen som helst kritik mot Bosse.

Bo Johnssons inlägg är sedan ett direkt personangrepp på mig (som fordonsansvarig) och andra inom ÖSlJ och det har nu legat ute på forumet i snart ett dygn och lästs av närmare 200 personer. Det är OK om forumchefen väljer att låsa tråden (eftersom denna typ av inlägg inte hör hemma här), men det är inte OK om dessa inlägg tas bort. För om de tas bort så innebär det att personangrepp är OK, men inte att bemöta dem. För mig är en mycket viktig del av arbetsglädjen vid en museijärnväg att få jobba tillsammans med många olika människor med olika bakgrund och kunskaper. Vi kompletterar varandra och tillsammans kan vi åstadkomma underverk, sorgligt att alla inte ser det så.

De problem vi har haft med vårt pannvatten har till stor del haft sin grund i total avsaknad av dokumentation. Ingenting finns nedskrivet av hur det var tänkt att fungera (det som funnits har varit av typ ”tag en påse kemikalier och häll i en behållare med vatten”, vilken påse, vilka kemikalier?). Hembyggda delar av utrustningen är av typen risbuske, även det utan beskrivning. Jag hade längre diskussioner för drygt ett år sedan med Bosse om anläggningen och mätningar på pannvattnet. Tyvärr blev jag inte så mycket klokare. Bland de upplysningar som jag då fick var bland annat att ledningsförmågan i pannvattnet skall vara sådan att det skulle krävas så mycket bottenblåsning att man blåser ut 50 % av det vatten man matar in.

Nu har jag lagt ned ett större antal dagars jobb på att kontrollera och felsöka den anläggning vi har och hittat fel samt förstått hur den fungerar. Men som sagt, det är inte detta vårt projekt handlar om, utan bara om att det finns mer att göra på området. Varken Bosse eller jag är kemister, och det viktiga är att inse vad man är bra på och vad andra kan bättre. Som jag skrev ovan, tillsammans kan vi uträtta underverk.

Dag B


Hela tråden: